Som medlem af Thylands Jagtforening har du gratis adgang til foreningens tre Jafi-pramme. For at bruge prammene skal du være over 18 år.
To af prammene står på en almindelig trailer og den sidste står på en bådtrailer. For at få lov til at bruge prammene, skal man først have modtaget et kort introkursus. Er man helt uerfaren strandjæger anbefaler vi, at man IKKE jager på egen hånd de første par gange, da der er forbundet en vis risiko med, at jagte fra skydepram. Ønsker du at vide mere, vil du gerne have ledsagelse af en erfaren strandjæger, så kontakt Simon Gramstrup Larsen på tlf. 31 43 12 65, eller på simongl@live.dk. Booking fremover skal ske til samme person.

Prammene indeholder: Gråænder, hvinænder, gæs, ankerliner, sæder, pagaj og årer og redningsveste.

Prammene egner sig fint til jagt på lavt vand og er samtidig fremragende pramme til jagt på dybt vand efter dykænder. På jagt efter dykænder på dybt vand, anbefaler vi at man har opnået en del erfaring som strandjæger, før man prøver kræfter med dette, derfor anbefaler vi at man starter med at jage på lavt vand.
Dykænder må jages fra 1. oktober til 31. januar. I denne periode er vandet meget koldt og derfor anbefaler vi, at alle der ønsker at jage fra foreningens pramme efter dykænder anskaffer sig en tørdragt. En tørdragt flyder ikke som en flydedragt, men holder dig tør hvis du skulle falde i vandet. Vi fraråder alle at have vaders på ved jagt på dybt vand.

Udstyr til strandjagt:
Da vores pramme er hvide anbefaler vi, at man anskaffer sig en hvid anorak og hvid elefanthue. Udover dette er det en god ide at have uldundertøj på, da uld holder en varm, selvom det bliver vådt. Ved jagt på lavt vand kan man fint tage vaders på, da man ofte vader ud til området hvor man vil jage. Derudover skal du bruge en kraftig pandelampe af god kvalitet samt en spand med låg eller lign. som kan holde mobiltelefon og patroner tørre

Sikkerhed:
Tag aldrig på strandjagt alene, medmindre du er erfaren. Lad altid en anden person vide hvor du er og aftal et tidspunkt hvor du senest er hjemme igen. Pak din mobiltelefon sikkert og tørt, så du kan bruge den i nødstilfælde. Skulle ulykken opstå, skal man ringe 112 og Søværnet vil herefter blive underrettet.

Hvor må jeg jage?
Når man jager fra pram på fiskeriterritoriet skal man være opmærksom om der er forbud og restriktioner forbundet med, det område hvor man ønsker at jage. Man skal bl.a. være opmærksom på:

• Jagtfri Byzoner (500 meter)
  • Jagtfrie Sommerhuszoner (100 meter)
  • EF-fuglebeskyttelseområder og reservater
  • Områder hvor motorbådsjagt er forbudt og hvor man kun må jage fra opankret pram.
  • Liste over reservater (se også nedenstående links)

Jagttider:
Svømmeænder og gæs må jages på fiskeriterritoriet fra 1/9-31/1. Dykænder må jages fra 1/10-31/1. Læs mere i nedenstående links eller klik HER

Jagtvejr:
Når man er strandjæger er man meget afhængig af vejret. Hold derfor øje med www.dmi.dk og www.yr.no før du tager på jagt. En anden vigtig ting ved strandjagt er, at holde øje med vandstanden. Dette kan gøres ved at benytte nedenstående links eller klikke HER

HUSK ALTID at opsamle dine afskudte patronhylstre når du jager på vandet!
HUSK ALTID at sikkerheden er i orden!
HUSK ALTID at være en god repræsentant for andre strandjægere!

Se video med Martin fra Thylands Jagtforening på hans første strandjagt:

For at få overblik over det hele, kan du bruge følgende hjemmesider:

Er du i tvivl om et givent område kan du kontakte foreningens kontaktperson på området, Simon Gramstrup Larsen eller DJ’s strandjagtskonsulent, Niels Henrik Simonsen

Billeder af vores pramme